Snackis om dessa tätringar i Vanos

Nov 2020:


En liten snackis ibland oss BMW nerdar ute i världen är att BMW i sina vanosar använt tätringar av materialet "Buna".


Anledningen till denna snackis är att "Buna" materialet är känt för att inte klara av hög värme och inte heller må bra av syntetiska oljor. Diskussionerna handlar ofta om ifall BMW skulle gjort detta medvetet för nog borde de väl veta bättre...


Nu tillverkas inte berörda motorer längre men som jag förstått det så får man fortfarande "Buna" tätningar i sin nya vanos om man köper en som reservdel hos BMW. (Rätta mig om jag har fel, jag är inte helt säker på detta.

BMW säljer inte delar i denna typ av vanosar alls utan endast hela vanos-enheter, såklart med en saftig prislapp..


Ändå finns det relativt få som tillverkar tätringar till dessa vanosar trots att detta fortfarande är ett stort problem.

I USA finns och vi har köpt därifrån också tidigare men det blir inte så billigt med frakt och tull + moms vid ankomst.


Kineserna har kommit igång och säljer ganska billigt men vad är det för material de använder? Jag vet inte vem de kopierat, har de kopierat BMW orginal "Buna" eller någon annan är oklart för mig. Vi köper och säljer också Kinesiska tätringar för att vissa kunder vill köpa billigt men vår erfarenhet är att kvaliteten är väldigt ojämn. Ringarna är ibland väldigt svåra att montera för en som inte är van, ibland krävs en hel tunna med tålamod innan de är på plats. Det blir inte billigt om man råkar ha sönder en ring i sin iver att få ihop det och måste köpa en ny sats.


I de vanosar vi själva renoverar sätter vi numera endast i våra egentillverkade Svenska tätringar.

Du kan enkelt se skillnad på ringarna då de inte har samma färg som Kinesiska och amerikanska. Vi har inte kopierat någon utan gjort vår egen storleksberäkning utifrån storleken på kolv, kolvspår och cylinder för att det ska bli perfekt.

Vi har också en specialbyggd testbänk där vi provkör varje enhet i olika oljetryck mm.


Många frågar sig hur det kan vara så svårt, det är väl bara att smacka dit en vanlig O-ring... Nej, det är ju inte det..

För det första är det ingen standardstorlek och för det andra är det materialet. Dessa ringar kan inte pressas eller gjutas, varje ring är svarvad ur en solid stav av materialet... En efter en... Allt övrigt material från denna solida stav blir skräp.

Det är därför man blir så frågande på hur Kineserna kan sälja så billigt. Material kostar pengar där också och därför undrar man vad har de för material igentligen som är så billigt. Vårat material kommer från Europa men det borde inte göra så stor skillnad tycker man.


Nog om det! Nu kör vi på och renoverar oss en vanos innan hela dan har gått åt till snackisar :-)


Jag ska försöka ta mig tid att lägga upp en guide här hur det går till att byta tätringar i en gammal hedlig M54 Vanos någon gång i framtiden då det efterfrågas mest och är också den modell som jag gjort absolut flest av. Det är ingen rymdforskning men det uppstår endå frågor ibland... Regel nr1: Ha inte bråttom, ha tålamod! Du gör detta en gång och jag gör detta varje dag. Alla kan nog men våld och stress funkar inte. Då blir det billigare att du köper en färdig enhet av oss i webshoppen.

Cheers!


Alltid hjälper det någon!